måndag 6 september 2010

Bröllopsresa del 2

Lördag

På lördagen hyrde vi en liten bil för att utforska ön och undkomma solen litegrann. Vi startade med att tanka bilen, och tyckte att 20 l borde ju räcka utan problem. Jo tjena vi åkte runt hela ön och gjorde åt kanske 6-8 l av dem. Jaja det är sådana där misstag man kan garva åt. :) Vi lämnade Pythagorion bakom oss och styrde färden mot Samos Stad som vi tänkt åka ner och vandra lite i. Vi kom dock aldrig närmare än så här ungefär för det var så varmt och smala gränder lockade inte alls så vi fortsatte vår färd utmed Samos norra kust förbi Kokkari och Karlovasi bla som är riktiga turist-by/städer.

Det blå havet sträckte sig milsvitt. Vi såg de eldhärjade markerna vi läste om innan vi åkte ner och vi kände att vi nog valt både rätt sida av ön men även rätt hotell. Givetvis fanns det säkert mkt bra vi inte såg men vi hade valt rätt helt enkelt. :) Vi styrde kosan mot Potami Beach för att ta en glass och då råkade vi köra förbi en skylt som visade väg mot ett vattenfall. Vi hade läst om det i en broschyr men visste inte vad det låg så slumpen gjorde att vi tog en fika och sen vandrade inåt landet på stigar och spångar som slingrade sig utmed och över en liten bäck. Vi mötte blöta männiksor och trodde väl att de helt enkelt badat i fallet. Men när vi nådde sista fallet-skylten så insåg vi att man var tvungen att vada en bit för att se det. Så det var bada att kliva i det grumliga vattnet med stenar här och där som man fickakta sig för att inte snava över.

Fallet visade sig inte vara så stort. Det föll ca en meter så det var ju ingen fantastiskt upplevelse men ändå en urmysig utflykt för att man fick gå den långa stigen in och sen vada en bit. (Ungen på bilden vägrade flytta på sig så hon är med på alla bilder därifrån typ. :) )

Söndag

Båtar har vi sett en hel del. Vissa snyggare och större än andra såklart. Uatnför stranden lade det till en segelbåt en dag för att ägna sig åt vindsurfing en stund.

Inne i hamnen såg vi denna monsterbåt en kväll. Det kändes lite Bond över den i och med att den inte var vit. Skulle tro att den kostar en krona eller två.

Hotellentrén
Här satt vi nästan varje kväll vid 19 och väntade på att gubben skulle köra oss ner.
Måndag

Utsikt från poolbaren.

Tisdag

Mmm längtar tillbaka måste jag säga. Så himla underbart med värmen och enda bekymret som var att bestämma sig för om man skulle lyssna på musik, läsa lite bok eller lösa ett korsord.

Vid poolen på eftermiddagen så hittade jag en häftig blomma.

Sista kvällen var jag ju tvungen att hitta nåt riktigt grekiskt vilket visade sig vara lite svårare än jag trott. Fanns rätt få hus i Pythagorion som var vita med blå detaljer. Men så sprang vi på en trappa och där minsann.

Denna lilla vovsing var en förtjusande liten sak måste jag säga. Ingen på hotellet ägde honom men när gubben (ägaren till hotellet) byggde hotellet så rymde hunden från sin ägare för att följa gubben vart han än gick. Och sen blev hunden kvar. Förutom att följa gubben hela dagarna så låg han på den här mattan varje kväll i princip medan gubben hämtade oss gäster nere i byn. Hade han tur så blev det två vänder och då fick han följa med. Då stod han i gubbens knä med framtassarna på ratten och var toknöjd. Ursöt liten sak. :)

Loungen vid receptionen och baren inne på hotellet. Ett väldigt fräscht hotell och jag kan varmt rekommendera det.

Vi hade verkligen en kanonvecka och känner oss helt säkra på att vi kunde inte fått det bättre. Så nu har vi klarat av vår honeymoon med och jag fick uppleva sol och bad med min älskling.