fredag 29 oktober 2010

Psst...

Jag kan inte låta bli...jag måste bara berätta. På bröllopsfesten delades ju ett antal uppgifter ut till diverse gäster som de ska ordna för oss under året. En sak för varje månad. I veckan kom ett brev från min syster, skrivet på en gammal skrivmaskin med två tågbiljetter i, där det står att vi den 20 nov ska ta tåget till ... där hon och L plockar upp oss. Det står att vi ska ha packat för övernattning och att de ska bjuda oss på middag i Ls stuga. Så mysigt!

fredag 15 oktober 2010

Time to say goodbye

Så har dagen anlänt och jag vet inte hur jag ska göra nu. Vad jag ska skriva för att ge den här bloggen ett värdigt avslut. Till och börja med kan jag dock rätta mig själv, har nämligen skrivit tidigare att dagen idag är ett bra datum att avsluta på då vi varit gifta i ett halvår. Det stämmer inte för idag är det bara 5 månader. :) Räknade visst liiiite galet när jag skrev det här tidigare på bloggen. Vi har dock idag varit tillsammans i 4 år. Och vilka fantastiska 4 år det har varit. Vi har flyttat ihop, varit på weekend i London, förlovat oss, bilat i frankrike, gift oss, gjort otaliga minivacations i svea rike, spenderat bröllopsresan på Samos och nu i dagarna har vi köpt en gård som vi får flytta in på i början av nästa år. Vår resa har egentligen bara börjat och det är med en härlig förväntansfull känsla jag ser fram emot våra framtida år tillsammans.

Att gifta sig förändrar inte så mycket...egentligen. Glädjen och skratten är sig lika. Problem och tråkigheter man kan möta blir inte annorlunda för att man är gift. Men det är magiskt ändå på nåt sätt och att bli kallad fru är en speciell känsla. Att vara någons fru eller man för den delen är häftigt och att planera vårt bröllop är bland det roligaste jag gjort. Det är mycket att tänka på och ta ställning till. Vissa val svårare än andra självklart och många timmar nedlagda på trycksaker och surfande bland håruppsättningar, brudbuketter och bröllopsklänningar. Allt för en enda dag som blev början på äktenskapet och resten av vårt gemensamma liv.

Hittills har tre stycken event tagit rum som delades ut till våra gäster på bröllopsfesten. Det var först picnicen som blev en fika, sen grillningen som blev en middag och så kräftskivan som blev en tacokväll. Det återstår 8 stycken och det ska bli intressant att se vad vi kan få vara med om under resten av vårt första år som gifta.

Den här bloggen var från början hemlig och här kunde jag ventilera allt det jag inte fick säga till vänner och familj. I nästan ett halvår höll jag tyst och jag hade antagligen inte stått ut om jag inte haft den här bloggen. Jag hade inte kunnat bära allt inom eller bara pratat med M. Jag behövde ju berätta och sedan när nyheten väl var ute hade ju faktiskt alla ni vänner och familj möjlighet att läsa om hur det startade och gick till ända från början. Jag tror att fler än jag har haft glädje av den här bloggen och det är med visst vemod jag avslutar den även om jag vet och känner att jag inte kan eller orkar hålla liv i den längre. Min bröllopsblogg är en bröllopsblogg och bröllopet är över...nu återstår äktenskapet och det blir en resa i sig...skriven om på annat håll.

Tack alla ni som läst!

Och tack M för att jag får vara din. Jag älskar hur du får mig att skratta. Hur du lyssnar och står ut med mig och mina later. Jag är så lycklig som får spendera resten av mitt liv med dig. Jag älskar dig, Min man!

söndag 3 oktober 2010

Håll utkik

Nu har vi avklarat den sista detaljen i allt vad vikning, tejpning och stämpling heter i hela bröllopsarrangemanget. :) Bättre sent än aldrig kommer det nu dimpa ner kuvert i våra nära och käras brevlådor i veckan.
Jag har även äntligen accepterat att jag har två efternamn och inte ett. Blev lite ledsen till en början för det var inte så jag hade förstått att det skulle bli men nu känns det bara bra. Jag har dock fortfarande inte hittat någon vettig namnteckning och jag säger och skriver fel emellanåt men men... Att lägga till eller byta ett namn tar en stund att vänja sig vid kan jag lova.

tisdag 28 september 2010

Att ta sig rättigheter

Det är lite intressant det här med rättigheter när man blivit gift. M har fått för sig att det nu är helt ok och hans rättighet att kalla mig för tant, regering osv. Att det lixom ingår i äktenskapet. Han kan komma hem och säga att han svarat så här till folk:
-En fika låter bra, jag tror tanten har annat för sig.
-Jaså afterwork? Javisst, ska bara kolla med regeringen först.
Jag tror egentligen inte att han ens svarar på frågor så utan bara säger att han gör det för att retas med mig. För att jag inte gillar att bli kallad så. Vilket ju gör det extra roligt för honom givetvis. En ond cirkel det där. ;)

onsdag 15 september 2010

Det närmar sig...

...ett avslut.
Jag hade en ambition att lyckas hålla liv i den här bloggen ett tag, att skriva om det som kommer under vårt första år som gifta. Men helt ärligt så känner jag att det inte är möjligt. Det blir inte intressant för livet i sig skriver jag ju om på annat håll och så mycket bröllop finns det inte längre kvar att skriva om. Och det här är ju en bröllopsblogg. :) Visst kommer några saker säkert att hända under året framöver som har med bröllopet att göra men det räcker inte. Så inom en snar framtid ska jag lägga ner den här bloggen och göra en bok av den istället som vi kan läsa och minnas tillbaka hur året innan bröllopet var med all planering, svåra val och härliga stunder. Ett bättre datum för bloggens avslut än den 15 oktober 2010 hittar jag inte. Då har vi varit tillsammans i 4 år och gifta i ett halvår. Det blir en bra dag att avsluta.

måndag 6 september 2010

Bröllopsresan del 1

Onsdag

Vår honeymoon startade på onsdagmorgonen med att vi packade om från en väska till två då den var för tung och jag var inte säker på hur det var med vikt per väska osv. Men plats fick vi i en iaf. :)

Bleka M startade med vin på planet och i härlig charteranda applåderades det när vi landade på Samos. :) Jag tyckte det var urgulligt, M inte lika imponerad. haha

Vårt hotell låg 20 min från flyplatsen och visade sig vara väldigt fräscht. Ljusa färger, rent och bara så nice helt enkelt. Varje dag städade dem och bäddade sängarna, snacka lyx. :)

Vi fick ju som sagt lite bubbel av hotellet och det drack vi på balkongen med fantastisk utsikt.

Hotellområdet by night.

Torsdag

Ca 500-600 m nedanför hotellet låg stranden med småsten och kristallklart vatten. Det kanske kan ha varit en 28 grader varmt men svalkade skönt i den 35 gradiga värmen. Lite fisk simmade omkring så jag fick köpt mig ett par goggles som jag givetvis var ursnygg i. ;) Förmiddagarna spenderade vi här på stranden och em vid poolen alla dagar utom lördag då vi gav oss ut på annat.

Hamnen i Pythagorion by night. Hit åkte vi 5 av 7 kvällar och åt på restaurangerna utmed hamnen, och tog drinkar i loungerna. Hotellet körde en minibuss varje fm och kväll ner till byn, gratis. Gubben/Ägaren körde ner vid 19 och hämtade sen vid 22 igen. Verkligen helt perfekt och en fantastisk service som vi inte hade räknat med.

Vi tog en milkshake i loungen nere vid stranden. Så himla fräscht och här satt vi med denna utsikt. Kändes inte såå tråkigt.

Fredag

M drack Mythos hela veckan och jag höll mig till vin vid poolen och Breezer vid stranden. Mmm...

Så här såg flera eftermiddagar ut. Med varsin bok vid poolen. Vi kopplade verkligen av under vår resa vilket var så himla skönt. Släppte lixom alla grubblerier hemma och bara njöt. Vi satte klockan på 8.30 varje morgon och åt frukost vid 9 för att vid 10-tiden gå ner till stranden. Underbart att varje morgon mötas av klarblå himmel och inte ett moln så långt ögat kunde nå.

En liten promenad på några bakgator i Pythagorion. På kvällarna kanske det var 26 grader varmt. Inte läge för tjocktröja direkt. :)

Bröllopsresa del 2

Lördag

På lördagen hyrde vi en liten bil för att utforska ön och undkomma solen litegrann. Vi startade med att tanka bilen, och tyckte att 20 l borde ju räcka utan problem. Jo tjena vi åkte runt hela ön och gjorde åt kanske 6-8 l av dem. Jaja det är sådana där misstag man kan garva åt. :) Vi lämnade Pythagorion bakom oss och styrde färden mot Samos Stad som vi tänkt åka ner och vandra lite i. Vi kom dock aldrig närmare än så här ungefär för det var så varmt och smala gränder lockade inte alls så vi fortsatte vår färd utmed Samos norra kust förbi Kokkari och Karlovasi bla som är riktiga turist-by/städer.

Det blå havet sträckte sig milsvitt. Vi såg de eldhärjade markerna vi läste om innan vi åkte ner och vi kände att vi nog valt både rätt sida av ön men även rätt hotell. Givetvis fanns det säkert mkt bra vi inte såg men vi hade valt rätt helt enkelt. :) Vi styrde kosan mot Potami Beach för att ta en glass och då råkade vi köra förbi en skylt som visade väg mot ett vattenfall. Vi hade läst om det i en broschyr men visste inte vad det låg så slumpen gjorde att vi tog en fika och sen vandrade inåt landet på stigar och spångar som slingrade sig utmed och över en liten bäck. Vi mötte blöta männiksor och trodde väl att de helt enkelt badat i fallet. Men när vi nådde sista fallet-skylten så insåg vi att man var tvungen att vada en bit för att se det. Så det var bada att kliva i det grumliga vattnet med stenar här och där som man fickakta sig för att inte snava över.

Fallet visade sig inte vara så stort. Det föll ca en meter så det var ju ingen fantastiskt upplevelse men ändå en urmysig utflykt för att man fick gå den långa stigen in och sen vada en bit. (Ungen på bilden vägrade flytta på sig så hon är med på alla bilder därifrån typ. :) )

Söndag

Båtar har vi sett en hel del. Vissa snyggare och större än andra såklart. Uatnför stranden lade det till en segelbåt en dag för att ägna sig åt vindsurfing en stund.

Inne i hamnen såg vi denna monsterbåt en kväll. Det kändes lite Bond över den i och med att den inte var vit. Skulle tro att den kostar en krona eller två.

Hotellentrén
Här satt vi nästan varje kväll vid 19 och väntade på att gubben skulle köra oss ner.
Måndag

Utsikt från poolbaren.

Tisdag

Mmm längtar tillbaka måste jag säga. Så himla underbart med värmen och enda bekymret som var att bestämma sig för om man skulle lyssna på musik, läsa lite bok eller lösa ett korsord.

Vid poolen på eftermiddagen så hittade jag en häftig blomma.

Sista kvällen var jag ju tvungen att hitta nåt riktigt grekiskt vilket visade sig vara lite svårare än jag trott. Fanns rätt få hus i Pythagorion som var vita med blå detaljer. Men så sprang vi på en trappa och där minsann.

Denna lilla vovsing var en förtjusande liten sak måste jag säga. Ingen på hotellet ägde honom men när gubben (ägaren till hotellet) byggde hotellet så rymde hunden från sin ägare för att följa gubben vart han än gick. Och sen blev hunden kvar. Förutom att följa gubben hela dagarna så låg han på den här mattan varje kväll i princip medan gubben hämtade oss gäster nere i byn. Hade han tur så blev det två vänder och då fick han följa med. Då stod han i gubbens knä med framtassarna på ratten och var toknöjd. Ursöt liten sak. :)

Loungen vid receptionen och baren inne på hotellet. Ett väldigt fräscht hotell och jag kan varmt rekommendera det.

Vi hade verkligen en kanonvecka och känner oss helt säkra på att vi kunde inte fått det bättre. Så nu har vi klarat av vår honeymoon med och jag fick uppleva sol och bad med min älskling.